MAGYAR ZSIDÓ MÚZEUM ÉS LEVÉLTÁR
  • LÁTOGATÁS
    • Tervezze meg látogatását!
    • Látogatható helyszínek
    • Programok, tárlatvezetések
    • blog
    • Látogatói szabályzat
  • KIÁLLÍTÁSOK
    • Állandó kiállítás | Tamid: Mindig
    • 100! | 100 év - 100 tárgy centenáriumi kiállítás
    • Dohánykert
    • Síp12 Galéria és Közösségi Tér
    • Itt lakott Rosenthal
    • Audioguide
    • Kiállítás archív
  • GYŰJTEMÉNYEK
    • Keresés a múzeumi gyűjteményekben
    • Fondjegyzék
    • Gyűjteménygyarapítás
    • Photo-request
  • MÚZEUMI TANULÁS
    • Múzeumpedagógia >
      • Múzeumpedagógia - foglalkozások
    • Oktatási kiadványok
  • KUTATÁS
    • Kutatóterem
    • Családkutató Központ
    • Adatbázisok, honlapok >
      • DEGOB
      • 25 év
      • Restaurált irataink
      • Zsidó közösségek könyvei
      • Digitalizált levéltári iratok
      • Kortárs zsidó eseménytár
      • Időszalag
      • Zsidó műemlékek Magyrországon
  • EN

Made in Israel.... 

25/11/2015

Comments

 
A cionista nemzeti művészet kialakítására egy fiatal bevándorló művészekből álló csoport 1906-ban Jeruzsálemben létrehozta a Becalél Művészeti Akadémiát. Követendő szempont volt, hogy a termékek nyersanyaga helybeli, izraeli anyag legyen és lehessen háziipari körülmények között is művelni.
A politikai cionizmus gondolatával párhuzamosan a zsidó nemzeti gondolat a kulturális élet területén is megjelent. Ekkoriban indult a héber nyelvújító mozgalom, melynek eredményeképpen az évszázadokon keresztül a szakrális szférába visszahúzódó héber nyelv újra beszélt nyelvvé vált. A nemzeti művészet megteremtésének kísérlete egybeesett az európai szecessziós mozgalmakkal, és elméleti és stíluskérdésekben is nagy hatást gyakorolt rá.
A cionista nemzeti művészet kialakítására egy fiatal bevándorló művészekből álló csoport 1906-ban Jeruzsálemben létrehozta a Becalél Művészeti Akadémiát. Az intézet nevét Becalélról, a salamoni szentély építőmesteréről kapta, aki a zsidó művészet első alakja volt, s aki amellett, hogy a kellő mesterségbeli tudása volt, Istentől eredő elhivatottsággal is rendelkezett.

A Becalél Akadémia megálmodója, szellemi és művészeti vezetője egy litván–zsidó szobrász, Boris Schatz volt. Az ő elképzelései szerint alakították ki a részlegeket, melyekben egy-egy kézműves iparág oktatása folyt. Követendő szempont volt, hogy a termékek nyersanyaga helybeli, izraeli anyag legyen és lehessen háziipari körülmények között is művelni. A Becalélban a szecessziós összművészet (azaz Gesamtkunstwerk=”összművészet”) jegyében az új zsidó életforma minden szükséges tárgyát igyekeztek művészi kivitelben megtervezni és előállítani. Az előállított termékek jelentős része hétköznapi használati tárgy volt: szőnyegek, bútorok és edények, a többi pedig dísztárgy.

A tárgyak stílusának kialakításánál a cionista eszmények által diktált stiláris elemeket használták. Ezek kialakításához gyűjtötték a tradicionális zsidó kézműves termékeket, és azok mintakincsét aktualizálva és új elemekkel bővítve alakították ki a jellegzetes, szecessziós Becalél stílust.
Picture
Mintakincsükben elsősorban a héber betűk és az izraeli növények, állatok, tájképek részletei domináltak. Theodor Herzlnek, a modern politikai cionizmus megálmodójának profilja korai halála után nagyon hamar ikonikus szimbólumává vált a tárgyaknak. Herzl emlékplakettjét a Becalél vezető művésze, Boris Schatz készítette el bronzból.

A budapesti Zsidó Múzeum 1936-ban felvette a kapcsolatot a Becalél Akadémiával, ami igazi szellemi áttörésnek számított, hiszen a magyarországi zsidó közösség hagyományosan anticionista volt. A Herzl plakettet 1936-ban, műtárgycserével szerezte meg gyűjteménye számára a Magyar Zsidó Múzeum.
A "hét műtárgya" sorozatunk elsődleges mgjelenési helye a www.akibic.hu
Comments

    Archives

    July 2017
    November 2015
    October 2015
    September 2015
    August 2015
    July 2015
    June 2015
    May 2015
    April 2015
    March 2015
    February 2015
    January 2015
    December 2014
    November 2014
    October 2014
    September 2014
    August 2014
    July 2014
    June 2014
    May 2014
    April 2014
    March 2014
    February 2014
    January 2014
    December 2013
    November 2013

    A hét műtárgya

    Aktuális mondanivalót hordozó tárgyaink, kéthetente...  

    Categories

    All
    1945-1950
    Antiszemitizmus
    Cedaka
    Cionizmus
    Egyletek és Egyesületek
    élettörténet
    élettörténet
    Első Világháború
    Emancipáció
    Emlékezés
    Emlékezés
    Emlékmű
    Fénykép
    Fénykép
    Hagada
    Hajó
    Héber Betűk
    Héber Betűk
    Holokauszt
    Időszámítás
    Imakönyv
    Iratmelléklet
    Izrael Története
    Jeruzsálem
    Jeruzsálem
    Jiddis
    Joint
    Képeslap
    Levéltári Dokumentum
    Levéltári Dokumentum
    Művészet
    Művészet
    Nyaralás
    Nyaralás
    Nyomdászat
    Nyomdászat
    Ortodoxia
    Pinkasz
    Rabbi
    Recept
    Rós Hásáná
    Seelenfreund Salamon
    Tankönyv
    Theodor Herzl
    Tiszaeszlár
    Tréfás
    Tréfás
    Valláskulturális Reform
    Zsidó ünnepek
    Zsinagóga
    Zsinagóga

    RSS Feed

Támogatóink 
Kapcsolat 
Alapelvek

Magyar Zsidó Múzeum és Levéltár 2015
  • LÁTOGATÁS
    • Tervezze meg látogatását!
    • Látogatható helyszínek
    • Programok, tárlatvezetések
    • blog
    • Látogatói szabályzat
  • KIÁLLÍTÁSOK
    • Állandó kiállítás | Tamid: Mindig
    • 100! | 100 év - 100 tárgy centenáriumi kiállítás
    • Dohánykert
    • Síp12 Galéria és Közösségi Tér
    • Itt lakott Rosenthal
    • Audioguide
    • Kiállítás archív
  • GYŰJTEMÉNYEK
    • Keresés a múzeumi gyűjteményekben
    • Fondjegyzék
    • Gyűjteménygyarapítás
    • Photo-request
  • MÚZEUMI TANULÁS
    • Múzeumpedagógia >
      • Múzeumpedagógia - foglalkozások
    • Oktatási kiadványok
  • KUTATÁS
    • Kutatóterem
    • Családkutató Központ
    • Adatbázisok, honlapok >
      • DEGOB
      • 25 év
      • Restaurált irataink
      • Zsidó közösségek könyvei
      • Digitalizált levéltári iratok
      • Kortárs zsidó eseménytár
      • Időszalag
      • Zsidó műemlékek Magyrországon
  • EN
✕