MAGYAR ZSIDÓ MÚZEUM ÉS LEVÉLTÁR
  • NYITÓLAP
  • HOME
  • LÁTOGATÁS
  • VISIT
  • KIÁLLÍTÁSOK
  • EXHIBITIONS
  • GYŰJTEMÉNYEK
  • COLLECTIONS
  • KUTATÁS
  • RESEARCH
  • TANULÁS
  • LEARN
  • PROJEKTEK
  • NYITÓLAP
  • HOME
  • LÁTOGATÁS
  • VISIT
  • KIÁLLÍTÁSOK
  • EXHIBITIONS
  • GYŰJTEMÉNYEK
  • COLLECTIONS
  • KUTATÁS
  • RESEARCH
  • TANULÁS
  • LEARN
  • PROJEKTEK
Search

A kövek még ma is üzennek

4/11/2025

Comments

 
Jancsó Miklós dokumentumfilm-sorozatának elfeledett képkockái: Rögzíteni, amit még lehet
Picture
Kőbányai János és Jancsó Miklós egy temetői felvétel során 
​1993-94-ben láthatták először a nézők Jancsó Miklós Kövek üzenete című televíziós sorozatát. A hat részes, egyenként közel egyórás epizódokból álló film a Kárpát-medencei zsidó közösségek nyomait és emlékeit kutatta fel és mutatta meg: volt, ahol a stáb már csak romokat és sírhelyeket talált, máshol egy-egy kis közösséget is, amely még őrizte a hagyományokat, szokásokat. A sorozat később DVD-n is megjelent. Böjte József, a film producere így foglalta össze a DVD-kiadáshoz készült előszavában a film történetét:
„1993-ban Bodor Pál (Diurnus) hívta fel a figyelmemet Erdélyi Laló fotóalbumára, amely a kárpátaljai zsidó temetőkről készült. Szép kötet volt, és elég drámai képet festett a temetõk állapotáról. Arra gondoltam, a romlásban az idő múlásán túl benne van a zsidóság hiánya is, mert a kiirtottak nem tudják már ápolni hagyományaikat. Vajon mennyien maradtak, hogyan élnek, hogyan túlélnek? Akkor láttam Jancsó Miklós megrendítő háromrészes filmjét a pusztuló olaszliszkai zsidó templomról, és felkerestem őt Erdélyi kötetével. Én nem tudtam akkor még eleget a zsidó történelemről és hagyományokról, szigorú vallási kötelmeikről. Jancsóban bíztam, az ő műveltségében és érzékenységében, és arra kértem, készítsünk filmet a maradék zsidóságról itt a Kárpát-medencében. Nagy örömömre ráállt, és megkezdődött közel tízéves együttműködésünk.”
​Munkája során a stáb több helyszínt bejárt: Hegyalja, Máramaros, Moldva, Kárpátalja és Budapest voltak a forgatás fókuszában. Böjte elmondása szerint a céljuk az volt, hogy emlékezzenek és emlékeztessenek. Hogy ez sikerült-e? A Kövek üzenete volt a rendszerváltás utáni egyik első olyan dokumentumfilm, amely számot vetett a zsidóság sorsával, és megmutatta, hogyan tűnnek el a hagyományok, hogyan halványul az újabb generációk megjelenésével az emlékezet. Egy olyan fontos pillanatban készült, amikor még rögzíthető volt sok minden, ami aztán később eltűnt a közösségek életéből. Dalok, szertartások, történetek; vagy egyszerűen csak nevek, arcok, egy-egy jellegzetes mozdulat. Aztán maga a film is lassan feledésbe merült az évek múlásával. Még hozzáférhető videómegosztó oldalakon, és néha egy-egy rendezvényen levetítenek belőle epizódokat, de a fiatalabb generációk képviselői között aligha akad olyan, aki látta volna. A jelentőségén ez nem változtat, de ugyanúgy kevesen ismerik, mint azokat a fontos emlékeket, amelyeket megörökít.
Picture
Jancsó Miklós és Böjte József 
Kincsek a szekrény mélyéről
​A felvételek összes eredeti nyersanyagát, amelyekből később a vágáshoz és szerkesztéshez szükséges másolatok készültek, Böjte József, a film producere őrizte meg. Évtizedeken át elő sem vette a kazettákat senki, mígnem a 2010-es évek végén a United States Holocaust Memorial Museum (USHMM) látókörébe nem került éppen az a térség, ahol Jancsó és stábja a sorozatot forgatta. Mint minden filmnél, a Kövek üzenete esetében is sok olyan felvétel készült, amelyek aztán a vágóasztalon végezték, és nem kerültek be végül a kész sorozatba. A film alkotóinak megvolt a maguk koncepciója, mit mutatnának meg szívesen, mi az, ami a kész mű ritmusához illik, és mi az, ami kilóg, esetleg túl sok lenne. Azok számára viszont, akik kutatói szemmel néznek a felvételekre, megeshet, hogy éppen a kivágott anyagok között lapul valami apróság, ami érdekes lehet: akár egy olyan nyom, amelyen elindulva új történetek tárulhatnak fel. Egyértelmű volt tehát, hogy ideje elővenni az elfeledett felvételeket.
Az eredeti kazettákat Böjte megőrizte és nagylelkűen felajánlotta feldolgozásra. Hiszen minél előbb digitalizálni kellett, és nemcsak azért, hogy könnyebben kezelhető legyen az anyag, hanem, hogy egyáltalán megnézhető legyen, mivel a kilencvenes években használt beta kazettákhoz most már csak nagyobb archívumokban lehet lejátszót találni. Emellett a mágnesszalagok, még ha óvatosan és szakszerűen tárolják is, az évek múlásával lassan tönkremennek, így minél később kerülnek szakértő kezekbe, annál kisebb a valószínűsége, hogy használható marad a rajtuk tárolt anyag.
A digitalizációt a budapesti Magyar Zsidó Múzeum és Levéltár archívumának munkatársai közreműködésével végezték, és ők, valamint, az USHMM megbízottjai voltak azok, akik nekiálltak a feldolgozásnak. Az eredeti kazettákat és a digitális másolatokat a Levéltár őrzi, így a szakemberek folyamatosan dolgozhatnak az anyagon. Nem kis mennyiségű felvételről van szó: összesen 73 kazetta került elő, darabonként 36 percnyi játékidővel, ezeket kellett digitalizálni, majd a tartalmukat végignézni, és technikai, illetve tartalmi adatokat rögzítő címkékkel ellátni, hogy a későbbiekben már könnyen rendszerezhetők és kereshetők legyenek. 
Film a film mögött
​Az egyik legizgalmasabb kérdés, ha egy film nyersanyaga előkerül, hogy vajon ami kimaradt, miért is nem került végül a kész alkotásba. A Kövek üzenete, amellett, hogy dokumentumfilm, igazi Jancsó-mű: művészien szerkesztett, különleges atmoszférájú, minden hangnak, minden képkockának jelentősége van. A kihagyott felvételek sok mindent elárulnak Jancsó munkamódszeréről, a stábtagokhoz fűződő kapcsolatáról, és arról, hogyan vágott szinte már előre, fejben, amikor forgatott. Az operatőrök között találjuk Kende Jánost, Jancsó Nyikát, Kozma Istvánt és Vékás Pétert is. A forgatókönyvet Kőbányai János írta, aki maga is több filmrészleten megjelenik Jancsó Miklóssal együtt.
De mi is van azokon a bizonyos kazettákon?
Picture
Fenyő Ágnes 
Vágóképek
​A Jancsóra jellemző hosszan pásztázó képek tömkelegét tartalmazzák a háttéranyagok. Ezek közül jó néhány bekerült a kész sorozatba, és van, ami szép, de végül mégis kimaradt; talán azért, mert megtörte volna a film tervezett ritmusát. Vannak köztük tájképek, külső és belső felvételek épületekről és udvarokról, közelképek egy-egy szereplő arcáról, és útközben, a kocsi ablakából rögzített „jó lehet még valamire”-filmkockák is. Annak, aki a közelmúltban megfordult ugyanezeken a vidékeken, döbbenetes lehet látni, hogy mennyire megállt az idő néhány helyen. Tisztán azonosítható, felismerhető minden helyszín, és az is jól látszik, hogy sok esetben egyáltalán nem javult az ott élők életminősége a forgatás óta eltelt évtizedek alatt. Némelyik felvétel készülhetett volna akár most is, és ezzel szembenézni nem feltétlenül könnyű.
Párbeszédek a háttérben
​Számtalanszor előfordul a felvételeken, hogy egy-egy hosszan rögzített tájkép mögött a stábtagok beszélgetését lehet hallani. Mivel a kész filmen ezek alá a képek alá zene került, itt nem számított a hang. A háttérbeszélgetésekből kiderülnek a forgatás rejtett részletei, de akadnak személyes történetek is, és elhangzanak belső poénok, amelyek egy jól összeszokott munkatársi csapat sajátjai. Érdemes lehet egy-egy szempont szerint végighallgatni ezeket a párbeszédeket: például neveket, időpontokat, helyszíneket keresni bennük, amelyek segítségével pontosítható egy-egy kutatási irányvonal.
A forgatás körülményei
A kazetták anyagai között bőséggel akad olyan, ami azt mutatja meg, hol és hogyan dolgoztak a stábtagok. Némelyiken jól látszik, hogy egy későbbi werkfilmhez készült, ezek között akadnak miniinterjúk, stúdiófelvételek is. Máskor csak éppen felkapta egy stábtag a kamerát, hogy rögzítsen egy spontán pillanatot. Így követhető végig, hogyan oldotta meg egy hirtelen kerített szakember, amikor a forgatócsoport kisbusza lerobbant, vagy az, hogyan lepték meg a helyiek őket süteményekkel. A folyóparton pecázó zenei konzultáns éppúgy látható, mint egy hirtelen jött eső, amitől pillanatok alatt sártengerré vált a gondosan kiválasztott forgatási helyszín. Jól látszik, milyen felszereléseket használtak a kilencvenes években, hogyan oldottak meg egy-egy technikai kihívást – ez már önmagában is érdekes téma, az elkészült filmtől függetlenül. ​
Arcok és nevek
​Talán a legizgalmasabb része a háttéranyagok feltárásának felfedezni olyan embereket a felvételeken, akik nem szerepelnek a film közreadott változatában, mégis ott voltak, amikor a forgatás zajlott. A feldolgozás során az ő azonosításuk fontos feladat, hiszen érintettek lehetnek a kész sorozat központi témájában, mint a hagyományok ismerői és őrzői, vagy akár a forgatás utáni személyes életútjuk követése is hozhat új információkat. A feldolgozás kezdete óta sikerült már néhány ilyen szereplőt név szerint azonosítani, és ez egészen biztosan még nem a folyamat vége. Láthatóak az újjáéledő zsidó közösségek Budapesten, az iskolák, az ünnepségek vagy egy szép hanukai ünnepség a Kaláka együttes részvételével.
Picture
Jancsó Miklós, Böjte József és a Kaláka
A nézőnek sok, a kutatónak érdekes
​Az egész estét betöltő szertartások, az iskolai ünnepségek vagy közösségi események csak részleteikben jelennek meg a kész filmsorozatban, a kivágott részek azonban teljes egészében tartalmazzák az ott rögzített anyagokat. Ezek között persze sok az ismétlődő elem, a hangulatkép, de elhangzanak beszélgetések is, amelyekből csak egy-két perc szerepel a kész filmben, itt azonban teljes egészében megnézhető-meghallgatható az összes. És van olyan esemény is, ami másképpen feszítette volna szét a kereteket: szerepel az anyagok között például egy teljes körülmetélési szertartás egészen részletes, közeli felvételekkel, és bár a brit milá természetes része a közösség életének, egy ebben kevésbé jártas néző számára valószínűleg felkavaró és nehezen érthető lett volna aprólékosan végigkövetni lépésről lépésre. A felvétel azonban megvan, megőrizve az ősi szokás minden apró mozzanatát, a hozzá fűzött magyarázatokkal együtt.
A digitalizált anyagok feldolgozása éppen csak megkezdődött, és várhatóan jó darabig eltart majd, mert, mint a fentiekből is látszik, végtelen sok lehetőség rejlik bennük. Másképp fontos és érdekes kutatási anyag annak, akinek a közép-európai zsidóság története a szívügye, mint annak, aki a huszadik század filmművészete iránt érdeklődik, vagy annak, aki különféle vallási csoportok együttélésével foglalkozik. Az anyag részleteivel és az eddigi eredményekkel a tervek szerint egy, a Magyar Zsidó Múzeum és Levéltár által szervezett konferencián ismerkedhet meg a nyilvánosság – reméljük, minél hamarabb. 
Kerényi Kata 

A Jancsó-hagyaték gyűjteményi adatbázisunkban: JANCSÓ HAGYATÉK 
Comments

    Categories

    All
    1945-1950
    Antiszemitizmus
    Cedaka
    Chorin
    Cionizmus
    Egyletek és Egyesületek
    Élettörténet
    Élettörténet
    Első Világháború
    Emancipáció
    Emlékezés
    Emlékmű
    Fénykép
    Gyűjtemény
    Hagada
    Hajó
    Héber Betűk
    Holokauszt
    Időszámítás
    Imakönyv
    Iratmelléklet
    Izrael Története
    Jancsó
    Jeruzsálem
    Jiddis
    Joint
    Képeslap
    Kolera
    Levéltári Dokumentum
    Művészet
    Nyaralás
    Nyomdászat
    Ortodoxia
    Pinkasz
    Pozsony
    Rabbi
    Recept
    Restitúció
    Rós Hásáná
    Seelenfreund Salamon
    Szertartási Tárgyak
    Tankönyv
    Temető
    Theodor Herzl
    Tiszaeszlár
    Tréfás
    Útlevél
    Valláskulturális Reform
    Zsidó ünnepek
    Zsinagóga

    Archives

    November 2025
    September 2023
    February 2023
    January 2023
    December 2022
    November 2022
    April 2022
    December 2021
    June 2021
    March 2021
    December 2020
    July 2020
    June 2020
    May 2020
    April 2020
    March 2020
    August 2017
    November 2015
    October 2015
    September 2015
    August 2015
    July 2015
    June 2015
    May 2015
    April 2015
    March 2015
    February 2015
    January 2015
    December 2014
    November 2014
    October 2014
    September 2014
    August 2014
    July 2014
    June 2014
    May 2014
    April 2014
    March 2014
    February 2014
    January 2014
    December 2013
    November 2013

    RSS Feed

Rólunk
Alapelvek
​
Gyermekvédelem
Támogatók
​Pályázatok 
Munkatársak 
​
Impresszum
Gyűjtemények
Múzeumi adatbázis
Levéltári fondjegyzék
​Digitalizált iratok 
Állandó kiállítás 
​Kiállítás archív
Projektek
Saul Gyermekei
​
Flódni
Flódni+
Közös terek
Zsinagóga anno
​Muzeomania
Publikációk 
Kutatói blog 
Kiadványok
​
Interjúk
Katalógusok
Múzeum shop
Kapcsolat
Címek, adatok
​
Hírlevél
​Sajtó
Adományok 
Kutató regisztráció
Fotó megrendelés


About us
Mission statement 
Child Protection Policy
Supporters

Grants
​Staff
​Impressum 
Collections 
Museum database
Archives list of fonds
Digitized documents
Permanent exhibition 
Past exhibitions 
Projects
Children of Saul Memorial Program
Flódni
Flódni+
Faces, spaces, images 
Synagogue anno
​Museomania
Contact
Adress, data
​Press
Donations
Registration for research
​Photo-request

Magyar Zsidó Múzeum és Levéltár / Hungarian Jewish Museum and Archives 2024
  • NYITÓLAP
  • HOME
  • LÁTOGATÁS
  • VISIT
  • KIÁLLÍTÁSOK
  • EXHIBITIONS
  • GYŰJTEMÉNYEK
  • COLLECTIONS
  • KUTATÁS
  • RESEARCH
  • TANULÁS
  • LEARN
  • PROJEKTEK