Pályázatok
Múzeumpedagógiai programok a Magyar Zsidó Múzeum és Levéltárban
A pályázat célja, hogy a magyar zsidó kulturális örökséget érthetővé, hozzáférhetővé tegye a most felnövő gyerekek számára is, már óvodás kortól, egészen a középiskoláig. A projekt a Széchenyi 2020 program keretében valósul meg.
A pályázatunk vállalta, hogy a közel 13 millió forint európai uniós támogatás segítségével különböző foglalkozások keretében, több száz különböző korú gyereket, fiatal felnőttet segít megtanulni látni, tájékozódni a múzeumi terekben, amelyek megjelenítik a múltat.
A projekt egyik részében 5 különböző (általános és közép) iskolával (·Budapest VIII. kerületi Németh László Általános Iskola, Scheiber Sándor Gimnázium és Általános Iskola, Bocskai István Református Oktatási Központ - Óvoda, Általános Iskola, Gimnázium, Szakgimnázium, Szakközépiskola, Alapfokú Művészeti Iskola és Kollégium, Tápiószőlős-Újszilvás Református Általános Iskola és Óvoda, Kőbányai Szent László Gimnázium) és egy óvodával (BZSH Benjamin Óvoda és Bölcsőde) folyamatosan együttműködve, három féléven át tartottunk múzeumpedagógiai foglalkozásokat, az állandó kiállítás anyagának felhasználásával.
A három félév témái – Zsidó értékek, zsidó ikonográfia, Hogyan nézzünk kiállítást – a korosztályi jellemzők figyelembevételével tanít arra, hogy a szöveg alapú és a tárgyi kultúra hogyan alakítja világunkat, rendezi be hétköznapjainkat. Ezt mutattuk be a zsidó alaptörténetek, mesék szövegén, a zsidó szertartási tárgyak ikonográfiáján keresztül, hogy jobban megismerhessék a résztvevők az őket körülvevő tárgyi és szövegvilágot.
A múzeumpedagógiai foglalkozások témája (iskolás korosztály számára): zsidó értékek és a Szombat ünnepe.
A foglalkozás célja, a foglalkozás terve szerint a következők voltak
Foglalkozások témája (óvodás korosztály számára): bibliai történetek
Egyedi tervezésű nagy méretű színes fa kockák, amelyen a bibliai történetek jelenetei és hozzá kapcsolódó játékok láthatóak.
A második félév foglalkozásának a témája: zsidó ikonográfia.
A téma bemutatását szolgáló múzeumpedagógiai füzetek:
A három korosztály a három kiadványon keresztül ismerte meg a zsidó hagyományokhoz és ünnepekhez kapcsolódó témákat.
A kiadványok már korábban elkészültek, a covid lezárások miatt a foglalkozásokat később, 2022-ben tartottuk meg.
A foglalkozásokon a kiadványok mellett a diákok megismerkedhettek a kiállítótérben való keresgéléssel is – így a diákok közelebb kerültek a múzeumi térhez, ezen kívül minden judaikát kézzel is megfoghattak, így nem csak vitrinen keresztül láthatták a tárgyakat.
A ’Hogyan nézzünk kiállítást’ félév keretein belül a diákok a kiállítási térrel és tartalom befogadással.
A kiadvány, ami a félévhez készült, két szempontból segít az olvasónak:
- megismerkedhet az állandó kiállításának a tárgyaival
- olyan szempontokat vihetnek magukkal egy kiállítás megtekintéséhez, ami bármilyen kiállításban segít nekik.
A célunk az volt, hogy a diákoknak támpontokat adjunk a kiállítások megtekintéséhez:
- viselkedési formák a múzeumban
- a múzeum egy olyan hely, ahol nem csak ér, de fontos is lelassulni
- múzeum, mint ’svédasztal’ – azt vigye el belőle, ami érdekli
- akár mielőtt meglátogatja a kiállítást az elején válasszon ki 5 kérdést, amire szeretne választ kapni
Büszkék vagyunk a velünk együttműködő iskolák sokszínűségére, tanulóik eltérő hátterére, élettapasztalataira, arra, hogy mindegyikükkel együtt dolgozhattunk. A foglalkozásokhoz kapcsolódóan a támogatás segítségével több, a foglalkozásokhoz kapcsolódó múzeumpedagógiai kiadványt is megjelentettünk. A projektben résztvevő tanulók teljes létszáma 418 fő volt.
A program része egy a kiállításrendezés elsajátítását célzó havi szakkör működtetése szintén 3 féléven keresztül, amelynek elsődleges célja a kreativitás és az esztétikai kompetenciák fejlesztése, a múzeumi és levéltári munka bemutatása volt. A szakkör résztvevői a Lauder Javne Zsidó Közösségi Óvoda, Általános Iskola, Középiskola és Zenei Alapfokú Művészeti Iskola tanulói voltak.
A projekt során megvalósuló tevékenységek kapcsán fontos kiemelnünk, hogy minden foglalkozásunk a tudásátadáson túl fejlesztési célok mentén alakul. Az iskolás korosztály számára a foglalkozás során az érzékszervi fejlesztésre is hangsúlyt fektettünk, hiszen a programon résztvevő diákok nem csupán a látásuk és hallásuk használatával gyűjthettek információt. A Szombat ünnepének bemutatásához olyan tárgyakat használtunk, melyeket megfoghattak és meg is szagolhattak a diákok, ezzel a tapintás és a szaglás bevonódott az információgyűjtésbe. A második félévben nem csak a Peszah ünnepéhez kapcsolódó tárgyakat foghatták meg a diákok, de a ’A Tóradíszek titkai’ kiadványunk kapcsán egy nem használatos Tóratekercset is megfoghattak. Emellett mindenképp említést érdemel a programok élményszerűsége, amely arra ösztönözheti a gyerekeket, diákokat, hogy a jövőben máskor is látogassanak el múzeumokba, vegyenek részt múzeumpedagógiai foglalkozásokon, ezzel elősegítve az élethosszig tartó tanulás iránti igényük kialakulását. A harmadik féléves foglalkozásaink pedig elősegítik a diákok általános hozzáállását a múzeumokhoz és kiállításokhoz, ami a kulturális élet egy fontos része.
Ezen kívül fontosnak tartjuk, hogy a diákok megismerkedhettek a zsidó ünnepekkel és hagyományokkal.
Minden foglalkozás interaktív elemekre épül, nagy hangsúlyt kap a diákok, gyerekek egymással való kooperatív tevékenysége, a csoportmunka és fontos szerepet kapnak a játékos elemek.
A múzeum segít abban, hogy a fejlesztés eredményeként, megtanuljuk, hogyan és mennyi „tegnapi” tudást, tapasztalatot, szokást, feltevést, reményt és hitet kell, lehet átvinni abba a világba, amelyben már nem mi, hanem a tanítványaink laknak majd. Megmutatja, értelmezi, tudatosítja az elmúlt világok átöröklődő jelenlétét, ha megértjük szavait és képeit. Erre törekszik a támogatott projekt.
A vissza nem térítendő támogatást a VEKOP-7.3.4-17 pályázati program keretében nyerte el intézményünk, pontos összege 12.927.215 Ft.
További információ kérhető:
Dancz Vera
[email protected]
A pályázat célja, hogy a magyar zsidó kulturális örökséget érthetővé, hozzáférhetővé tegye a most felnövő gyerekek számára is, már óvodás kortól, egészen a középiskoláig. A projekt a Széchenyi 2020 program keretében valósul meg.
A pályázatunk vállalta, hogy a közel 13 millió forint európai uniós támogatás segítségével különböző foglalkozások keretében, több száz különböző korú gyereket, fiatal felnőttet segít megtanulni látni, tájékozódni a múzeumi terekben, amelyek megjelenítik a múltat.
A projekt egyik részében 5 különböző (általános és közép) iskolával (·Budapest VIII. kerületi Németh László Általános Iskola, Scheiber Sándor Gimnázium és Általános Iskola, Bocskai István Református Oktatási Központ - Óvoda, Általános Iskola, Gimnázium, Szakgimnázium, Szakközépiskola, Alapfokú Művészeti Iskola és Kollégium, Tápiószőlős-Újszilvás Református Általános Iskola és Óvoda, Kőbányai Szent László Gimnázium) és egy óvodával (BZSH Benjamin Óvoda és Bölcsőde) folyamatosan együttműködve, három féléven át tartottunk múzeumpedagógiai foglalkozásokat, az állandó kiállítás anyagának felhasználásával.
A három félév témái – Zsidó értékek, zsidó ikonográfia, Hogyan nézzünk kiállítást – a korosztályi jellemzők figyelembevételével tanít arra, hogy a szöveg alapú és a tárgyi kultúra hogyan alakítja világunkat, rendezi be hétköznapjainkat. Ezt mutattuk be a zsidó alaptörténetek, mesék szövegén, a zsidó szertartási tárgyak ikonográfiáján keresztül, hogy jobban megismerhessék a résztvevők az őket körülvevő tárgyi és szövegvilágot.
A múzeumpedagógiai foglalkozások témája (iskolás korosztály számára): zsidó értékek és a Szombat ünnepe.
A foglalkozás célja, a foglalkozás terve szerint a következők voltak
- Bemutatni olyan zsidó értékeket, amelyek közös emberi értékek
- Mindenki végiggondolja, hogy saját maga számára mi az, ami fontos az életben/másokban/saját magában stb
- Megismerkedni alapvető zsidó fogalmakkal
- Megismerkedni a szombatta
Foglalkozások témája (óvodás korosztály számára): bibliai történetek
Egyedi tervezésű nagy méretű színes fa kockák, amelyen a bibliai történetek jelenetei és hozzá kapcsolódó játékok láthatóak.
A második félév foglalkozásának a témája: zsidó ikonográfia.
A téma bemutatását szolgáló múzeumpedagógiai füzetek:
- Nyomozás -Állatok a Zsidó Múzeumban címmel az óvodás korosztály számára készült füzetünk a zsidó ikonográfia fontos elemeit, az állatokat mutatja be játékos mondókákkal és feladatokkal
- A tóradíszek titkai című kiadvány az általános iskolás korosztály számára készült. A zsidó ikonográfia egyes elemeivel a tóradíszeken keresztül ismerkedünk. A kiadvány az általános iskolás alsó tagozatos gyerekek életkorának megfelelő nyelvezettel íródott, az ismeretanyagot kreatív feladatok egészítik ki.
- Miben különbözik? című kiadványunkat középiskolás korosztály számára írtuk. Az ikonográfia témáját Peszah ünnepéhez kapcsolódó tárgyakon látható illusztrációk kapcsán fedezhetik fel a fiatalok.
A három korosztály a három kiadványon keresztül ismerte meg a zsidó hagyományokhoz és ünnepekhez kapcsolódó témákat.
A kiadványok már korábban elkészültek, a covid lezárások miatt a foglalkozásokat később, 2022-ben tartottuk meg.
A foglalkozásokon a kiadványok mellett a diákok megismerkedhettek a kiállítótérben való keresgéléssel is – így a diákok közelebb kerültek a múzeumi térhez, ezen kívül minden judaikát kézzel is megfoghattak, így nem csak vitrinen keresztül láthatták a tárgyakat.
A ’Hogyan nézzünk kiállítást’ félév keretein belül a diákok a kiállítási térrel és tartalom befogadással.
A kiadvány, ami a félévhez készült, két szempontból segít az olvasónak:
- megismerkedhet az állandó kiállításának a tárgyaival
- olyan szempontokat vihetnek magukkal egy kiállítás megtekintéséhez, ami bármilyen kiállításban segít nekik.
A célunk az volt, hogy a diákoknak támpontokat adjunk a kiállítások megtekintéséhez:
- viselkedési formák a múzeumban
- a múzeum egy olyan hely, ahol nem csak ér, de fontos is lelassulni
- múzeum, mint ’svédasztal’ – azt vigye el belőle, ami érdekli
- akár mielőtt meglátogatja a kiállítást az elején válasszon ki 5 kérdést, amire szeretne választ kapni
Büszkék vagyunk a velünk együttműködő iskolák sokszínűségére, tanulóik eltérő hátterére, élettapasztalataira, arra, hogy mindegyikükkel együtt dolgozhattunk. A foglalkozásokhoz kapcsolódóan a támogatás segítségével több, a foglalkozásokhoz kapcsolódó múzeumpedagógiai kiadványt is megjelentettünk. A projektben résztvevő tanulók teljes létszáma 418 fő volt.
A program része egy a kiállításrendezés elsajátítását célzó havi szakkör működtetése szintén 3 féléven keresztül, amelynek elsődleges célja a kreativitás és az esztétikai kompetenciák fejlesztése, a múzeumi és levéltári munka bemutatása volt. A szakkör résztvevői a Lauder Javne Zsidó Közösségi Óvoda, Általános Iskola, Középiskola és Zenei Alapfokú Művészeti Iskola tanulói voltak.
A projekt során megvalósuló tevékenységek kapcsán fontos kiemelnünk, hogy minden foglalkozásunk a tudásátadáson túl fejlesztési célok mentén alakul. Az iskolás korosztály számára a foglalkozás során az érzékszervi fejlesztésre is hangsúlyt fektettünk, hiszen a programon résztvevő diákok nem csupán a látásuk és hallásuk használatával gyűjthettek információt. A Szombat ünnepének bemutatásához olyan tárgyakat használtunk, melyeket megfoghattak és meg is szagolhattak a diákok, ezzel a tapintás és a szaglás bevonódott az információgyűjtésbe. A második félévben nem csak a Peszah ünnepéhez kapcsolódó tárgyakat foghatták meg a diákok, de a ’A Tóradíszek titkai’ kiadványunk kapcsán egy nem használatos Tóratekercset is megfoghattak. Emellett mindenképp említést érdemel a programok élményszerűsége, amely arra ösztönözheti a gyerekeket, diákokat, hogy a jövőben máskor is látogassanak el múzeumokba, vegyenek részt múzeumpedagógiai foglalkozásokon, ezzel elősegítve az élethosszig tartó tanulás iránti igényük kialakulását. A harmadik féléves foglalkozásaink pedig elősegítik a diákok általános hozzáállását a múzeumokhoz és kiállításokhoz, ami a kulturális élet egy fontos része.
Ezen kívül fontosnak tartjuk, hogy a diákok megismerkedhettek a zsidó ünnepekkel és hagyományokkal.
Minden foglalkozás interaktív elemekre épül, nagy hangsúlyt kap a diákok, gyerekek egymással való kooperatív tevékenysége, a csoportmunka és fontos szerepet kapnak a játékos elemek.
A múzeum segít abban, hogy a fejlesztés eredményeként, megtanuljuk, hogyan és mennyi „tegnapi” tudást, tapasztalatot, szokást, feltevést, reményt és hitet kell, lehet átvinni abba a világba, amelyben már nem mi, hanem a tanítványaink laknak majd. Megmutatja, értelmezi, tudatosítja az elmúlt világok átöröklődő jelenlétét, ha megértjük szavait és képeit. Erre törekszik a támogatott projekt.
A vissza nem térítendő támogatást a VEKOP-7.3.4-17 pályázati program keretében nyerte el intézményünk, pontos összege 12.927.215 Ft.
További információ kérhető:
Dancz Vera
[email protected]