2006. május 24 - 2006. július 7. Vajda Lajos (1908 Zalaegerszeg - 1941 Budapest) a XX. század egyik legjelentősebb és legnagyobb hatású képzőművésze volt. Kisgyerekkorát Szerbiában töltötte,, ez a későbbi művészetét tekintve fontos momentum. 1923-ban a családja Szentendrére költözött. 1927-től járt a Képzőművészeti Főiskolára. Kapcsolatba került Kassák körével, az Aktivista mozgalommal. Barátságot kötött Korniss Dezsővel, akivel közös tervük az volt, hogy népművészet elemeit szervesen beépítik saját elemző alkotásaikba. Ámos Imrét ő hívta Szentendrére, amely város mindkettejük művészetében nagyon fontos szerepet töltött be. Vajda Lajos nagy szegénységben alkotott. 33 éves volt, amikor meghalt, mégis úgy tűnik, hogy lezárt és teljes életművet hagyott maga után. Valóban így is tekinthetünk rá, de nem lehet tudni, ha a betegség és a nyomor nem végez vele, hová tudta volna fejleszteni analizáló, filozofikus, erősen gondolati központú művészetét. Személyiségének és művészetének hatása több művész alkotópályáját is determinálta, főleg felesége Vajda Júlia, Korniss Dezső és Bálint Endre műveiben figyelhetünk meg élethosszig tartó művészi hatást. A 1946-ban megalakult Európai Iskola részben az ő művészi örökségét tekintette Ars poeticájának. Tagjai közül többen baráti körébe tartoztak. Az 1960-as években, Szentendrén megalakult és máig működő Vajda Lajos kör az ő szellemi hagyatékát tekintette kiindulópontnak. Kurátor: Gábor Anna 24th May 2006 – 7th July 2006 Lajos Vajda (1908 Zalaegerszeg – 1941 Budapest) was one of the most significant and influential artists of the 20th century. He spent his young childhood in Serbia, which is important for his later art. In 1923 his family moved to Szentendre. From 1927 he attended the College of Fine Arts. He got in touch with Kassák and his circle, the Activist movement. He became friends with Dezső Korniss, with whom their common plan was to integrate elements of folk art into their own analytical works. He invited Imre Ámos to Szentendre, a city that played a very important role int he art of both of them. Lajos Vajda worked in great poverty. He was 33 when he died, but he seems to have left a closed and complete oeuvre behind. It may be viewed this way, but it is impossible to tell where he could have developed his analytical, philosophical, strongly thought-centered art, if he had not been killed by illness and misery. The influence of his personality and art has determined the creative careers of several artists. Especially in the works of his wife Júlia Vajda, Dezső Korniss and Endre Bálint, we can observe the lifelong artistic effect.The European School, founded in 1946,considered his artistic heritage as their Ars Poetica to some measure. Several of its members were among his friends. The Lajos Vajda Circle, established in Szentendre in the 1960s and still operating, considered his intellectual legacy as a starting point. Curator: Anna Gábor
0 Comments
|
Tartalom:A Magyar Zsidó Múzeum és Levéltár kiállításai Categories |