2007. május 8 - 2007. október 7. Nagykálló a magyarországi haszidizmus egyik központja, Szabolcs megye első és sokáig egyetlen zsidó hitközsége. Innen jött Budapestre 19 éves korában Ámos Imre. Innen hozta magával a chaszid népi vallásosság naiv, meseszerű elemeivel átszőtt gondolati világot. Érzékeny, álmodozó alkat volt. Szívesen festette emlékképeit, asszociációit, melyeket gyöngyházas árnyalatú halvány színekkel vitt vászonra. A képek realitását valóságon túli jelentéssel ruházta fel. Ő maga ezt „asszociatív expresszionizmusnak” nevezte. 1930-tól társa Anna Margit, ő az egyetlen, akihez a bezárkózott művész kapcsolódott. 1937-ben feleségével Párizsba utaztak, Chagallal találkoztak, de megélhetési nehézségeik, pénzhiány miatt hamarosan haza kellett jönniük. 1938-tól a nyarakat Szentendrén töltötték. Sajátos szimbólumrendszert alkotott, amely 1935 körüli időkben megváltoztatta festői stílusát. Ekkor zsidó motívumok, zsidó tematika és profétikus elemek jelennek meg alkotásaiban. Munkásságában a hangsúly áttevődik a grafikára. Zsidóüldözések és sorozatos megaláztatások idején készíti linóleummetszet sorozatát, a „Zsidó ünnepek”-et. Az ünnepek hangulatát, az áhítatot és emelkedettséget érzékeltetik a lapok. Háborús grafikái megrendítő erejűek, sajátos szimbólumrendszerükkel külön fejezetét alkotják a tragikusan megszakadt munkásságnak. Munkaszolgálatosként hurcolták Németországba. (Gábor Anna) Kurátor: Gábor Anna 8th May 2007 – 7th October 2007 Nagykálló is one of the centers of Hungarian Hasidism, the first and for a long time the only Jewish community in Szabolcs county. This is where Imre Ámos came to Budapest from at the age of 19.From here he brought with him his range of ideas, interwoven with the naive, fairy-tale elements of Hasidic folk religion. He was a sensitive, dreamy man. He was happy to paint his memoirs and associations, which he painted on canvas in peary shades of light colours. He endowed the reality of his pitures with a meaning beyond reality. He himself called it ”associative expressionism”.From 1930 his partner was Anna Margit, the only person the unsociable artist was attached to.In 1937, he and his wife traveled to Paris and met Chagall, but they soon had to return home due to their livelihood difficulties and lack of money. From 1938 they spent the summers in Szentendre.He created a unique system of symbols that changed his painting style around 1935. Jewish motifs, Jewish topics and prophetic elements appear in his pictures. In his works the emphasis shifts to graphics.He makes his series of linoleum engravings, ”Jewish Holidays”, during Jewish persecutions and a series of humiliations. The atmosphere of the holidays, the piety and eminence are pictured in the papers.His was graphics are poignant, with their special symbol system forming a separate chapter of the tragically interrupted career.He was deported to Germany as a forced labourer. (Anna Gábor) Curator: Anna Gábor
1 Comment
|
Tartalom:A Magyar Zsidó Múzeum és Levéltár kiállításai Categories |