MAGYAR ZSIDÓ MÚZEUM ÉS LEVÉLTÁR
  • NYITÓLAP
  • HOME
  • LÁTOGATÁS
  • VISIT
  • KIÁLLÍTÁSOK
  • EXHIBITIONS
  • GYŰJTEMÉNYEK
  • COLLECTIONS
  • KUTATÁS
  • RESEARCH
  • TANULÁS
  • LEARN
  • PROJEKTEK
  • NYITÓLAP
  • HOME
  • LÁTOGATÁS
  • VISIT
  • KIÁLLÍTÁSOK
  • EXHIBITIONS
  • GYŰJTEMÉNYEK
  • COLLECTIONS
  • KUTATÁS
  • RESEARCH
  • TANULÁS
  • LEARN
  • PROJEKTEK
Search

Ón szédertál

7/4/2020

Comments

 

A videót a múzeumi audioguide részleteinek felhasználásával Nemecsek Panni, a múzeumpedagógiai tartalmakat Dancz Vera készítette. 

A videóban bemutatott műtárgy: 
Ón szédertál 
Továbbiak a megjelenés sorrendjében: 
Amszterdami Haggada 
Velencei Haggada 
Metzi Haggada 
Szédertál takaró
Herendi szédertál

Comments

Herendi szédertálak

6/4/2020

Comments

 

Játsszunk! 
Picture
Picture
A videót a múzeumi audioguide részleteinek felhasználásával Bánfalvi-Orosz Eszter, a múzeumpedagógiai tartalmakat Dancz Vera készítette. 
A bemutatott műtárgyak: 
Fischer Mór portréja
Herendi szédertál 1.
Herendi szédertál 2. 
Velencei Haggada 
Moritz Daniel Oppenheim: Képek a zsidó családi életből ​
Comments

Perlmutter Izsák: Önarckép

1/4/2020

Comments

 
Picture


Perlmutter Izsák jómódú, zsidó polgári családból származott, felmenői anyagi és szellemi szempontból is támogatták festőművészi pályáját. Perlmutternek nemcsak arra nyílt lehetősége, hogy külföldön tanuljon, hanem a századfordulót követő években hosszú éveket tölthetett el Franciaországban és Hollandiában, ahol nívós kiállításokon szerepelt, díjakkal tüntették ki, nemzetközi sikereket aratott.

A kortársaihoz képest mindmáig kevéssé ismert művész – vérbeli koloristaként– – a színértékeket rendkívűl alaposan tanulmányozta, és kivételes virtuozitással jelenítette meg. A Hollandiában készült tájképein láthatjuk, ahogy a színek és a formák, illetve a fény és az árnyék viszonyát úgy alakítja ki, hogy a kép egybefüggő, dekoratív felületté válik, akárcsak az olyan művészek alkotásain, mint – a magyar vadak csoportjához tartozó –Ziffer Sándor vagy Perlrott Csaba Vilmos.
Perlmutter, Rippl-Rónai Józsefhez hasonlóan nyugat-európai sikerei után hazatért, és 1908-tól Rákospalotán telepedett le családjával. Hazatérésével művei nem lettek kevésbé progresszívek: házának kertjét, enteriőrjeit és családtagjait ábrázoló alkotásain meghökkentő képkivágásokkal, szokatlan perspektívákkal, merész fény-árnyék hatásokkal találkozhatunk.
A festmények szőnyegszerű, dekoratív felületei egy élő, színes, mozgalmas világot jelenítenek meg. Az 1910-ben, fényűző enteriőrben készült önarcképe is jómódú, világot látott, asszimilált zsidó művészt ábrázol, polgári környezetben,  társadalmi státuszának szimbólumaival: cilinderrel, sétabottal, bajuszt viselve.
Perlmutter Izsák 1932-ben halt meg, végrendeletében festményeit, villáját, valamint az Andrássy út 60. szám alatti bérpalotáját a zsidó hitközségre hagyta. Úgy rendelkezett, hogy vagyona háromnegyed részét idős, munkaképtelen művészek segítésére fordítsák, a fennmaradó egynegyed részből pedig zsidó múzeumot támogássák.
Az ingatlanok végül sosem kerültek a múzeum tulajdonába: az Andrássy út 60. alatti palotában 1944-ben a Nyilaskeresztes Párt, majd a kommunista politikai rendőrség, 1946-tól pedig az (ÁVO) rendezte be központját és hírhedt kínzókamráit, börtönét.
A végrendeletről a Magyar Zsidó Múzeum a művész halálát követően úgy emlékezett meg, mint annak bizonyítékáról, hogy Perlmutter Izsák nemcsak egész életét szentelte a magyar művészetnek, hanem halála után örökségével is támogatni kívánta a magyar zsidóság kultúrájának továbbfejlesztését, megőrzését.
_______________________________________________________________________________________________________
Isaac Perlmutter came from a wealthy, bourgeois Jewish family and his ancestors supported his artistic career in both financial and spiritual terms. Not only did Perlmutter have the opportunity to study abroad, but he could spend many years in France and the Netherlands at the turn of the century where he appeared in prestigious exhibitions, won awards, and achieved international success. The artist, who is still little known compared to his contemporaries,as a proper colourer studied colour-values extremely thoroughly and portrayed them  with exceptional virtuosity.In the landscapes he made in the Netherlands, we can see that he shapes the relationship between colours and shapes, and the relationship between light and shadow in a way that the painting becomes a contiguous, decorative surface, just like in the works of artists such as the Hungarian Fauve,Sándor Ziffer, or Csaba Vilmos Perlott.
Perlmutter, like József Rippl-Rónai, returned home after his success in Western-Europe and settled with his family in Rákospalota in 1908. With his return, his works did not become less progressive: we can meet astonishing clippings, unusual perspectives and bold light-shadow effects on the paintings portraying his house’s garden, interiors and family members.
The carpet-like, decorative surfaces of the paintings visualize a vital, colorful, hectic world. His self-portait, made in a luxurious interior in 1910, depicts a wealthy,widely travelled, assimilated Jewish artist in a bourgeois setting with symbols of his social status: a top hat, a walking stick and a  mustache.
Isaac Perlmutter died in 1932 leaving his paintings, villa, and his mansion(palace)  at 60. Andrássy Road to the  Jewish community in his last will and testament.He ordered that three-quarters of his fortune be used to help the elderly, incapacitated artists, while the remaining quarter was to support the Jewish Museum.
Eventually, the properties never became the property of the museum. In the palace at 60. Andrássy Road, first the Arrow Cross Party in 1944, then the Communist Political Police and from 1946 ÁVO, the secret police of the People’s Republic of Hungary set up its headquarters, infamous torture chambers and prison.
After the artist’s death, the will was commemorated by the Hungarian Jewish Museum and Archives  as an evidence that Isaac Perlmutter not only devoted his whole life to Hungarian art, but also wanted to support the preservation and development of the culture of Hungarian Judaism with his legacy.

Farkas Zsófia, translated by Eszter Cseh-Szilárd

Feladatlap a kép megértéséhez

Picture

Dancz Vera: A kincsesláda titkai. Barangolás a Magyar Zsidó Múzeum és Levéltár gyűjteményében című foglalkoztató füzetéből. 
​A videóban szereplő művek: 
Párizsi háztetők, 1891
Holland lányok, 1900 k.
Utcarészlet Hollandiában, 1902
Nyár Hollandiában, 1902
A festő rákospalotai otthona, 1910
Szalonban ülő nő, 1916
Őszibarackos csendélet, 1908
Cilinderes önarckép, 1910
Zene // Eric Satie: Gnossienne no. 5.
Comments
Forward>>

    Categories

    All
    1945-1950
    Antiszemitizmus
    Cedaka
    Chorin
    Cionizmus
    Egyletek és Egyesületek
    Élettörténet
    Élettörténet
    Első Világháború
    Emancipáció
    Emlékezés
    Emlékmű
    Fénykép
    Gyűjtemény
    Hagada
    Hajó
    Héber Betűk
    Holokauszt
    Időszámítás
    Imakönyv
    Iratmelléklet
    Izrael Története
    Jeruzsálem
    Jiddis
    Joint
    Képeslap
    Kolera
    Levéltári Dokumentum
    Művészet
    Nyaralás
    Nyomdászat
    Ortodoxia
    Pinkasz
    Pozsony
    Rabbi
    Recept
    Restitúció
    Rós Hásáná
    Seelenfreund Salamon
    Szertartási Tárgyak
    Tankönyv
    Theodor Herzl
    Tiszaeszlár
    Tréfás
    Útlevél
    Valláskulturális Reform
    Zsidó ünnepek
    Zsinagóga

    Archives

    September 2023
    February 2023
    January 2023
    December 2022
    November 2022
    April 2022
    December 2021
    June 2021
    March 2021
    December 2020
    July 2020
    June 2020
    May 2020
    April 2020
    March 2020
    August 2017
    November 2015
    October 2015
    September 2015
    August 2015
    July 2015
    June 2015
    May 2015
    April 2015
    March 2015
    February 2015
    January 2015
    December 2014
    November 2014
    October 2014
    September 2014
    August 2014
    July 2014
    June 2014
    May 2014
    April 2014
    March 2014
    February 2014
    January 2014
    December 2013
    November 2013

    RSS Feed

Rólunk
Alapelvek
​
Gyermekvédelem
Támogatók
​Pályázatok 
Munkatársak 
​
Impresszum
Gyűjtemények
Múzeumi adatbázis
Levéltári fondjegyzék
​Digitalizált iratok 
Állandó kiállítás 
​Kiállítás archív
Projektek
Saul Gyermekei
​
Flódni
Flódni+
Közös terek
Zsinagóga anno
​Muzeomania
Publikációk 
Kutatói blog 
Évkönyv 
​
Interjúk
Katalógusok
Múzeum shop
Kapcsolat
Címek, adatok
​
Hírlevél
​Sajtó
Adományok 
Kutató regisztráció
Fotó megrendelés


About us
Mission statement 
Child Protection Policy
Supporters

Grants
​Staff
​Impressum 
Collections 
Museum database
Archives list of fonds
Digitized documents
Permanent exhibition 
Past exhibitions 
Projects
Children of Saul Memorial Program
Flódni
Flódni+
Faces, spaces, images 
Synagogue anno
​Museomania
Contact
Adress, data
​Press
Donations
Registration for research
​Photo-request

Magyar Zsidó Múzeum és Levéltár / Hungarian Jewish Museum and Archives 2024
  • NYITÓLAP
  • HOME
  • LÁTOGATÁS
  • VISIT
  • KIÁLLÍTÁSOK
  • EXHIBITIONS
  • GYŰJTEMÉNYEK
  • COLLECTIONS
  • KUTATÁS
  • RESEARCH
  • TANULÁS
  • LEARN
  • PROJEKTEK