A múzeum fogalma mára elég sokrétű lett, de eredendően mégiscsak azért hozták létre ezeket az intézményeket, hogy gyűjteményeikkel és a tárgyakról szóló tudással leírja a világot, bemutassa, hogy egy-egy kultúra mit tart megőrzésre, bemutatkozásra érdemesnek. A zsidó szertartási tárgyak művészettörténeti–kultúrtörténeti jelentőségét csak a tizenkilencedik század végén ismerte fel néhány úttörő gondolkodású tudós. Megközelítésük merőben új volt, hiszen a zsidó vallást a diaszpóra időszakában elsősorban az írás értelmezése és magyarázata jelentette, a kultúra vizuális és materiális elemei háttérbe szorultak. Budapesten 1909-ben alapították meg a Magyar Zsidó Múzeumot, melynek feladatául szabták, hogy mindent gyűjtsön, ami a zsidók múltjára és művészi törekvéseire vonatkozik. 1931-re, amikor a Múzeum beköltözhetett véglegesnek szánt otthonába, a Dohány utcai zsinagóga mellé épített kultúrpalotába, már több mint háromezer tárgy elhelyezéséről és magyarázatáról kellett gondoskodni. Elsősorban a magyarországi zsidóság történetének bemutatására törekedtek, s ehhez – legalább másolatban – összegyűjtötték mindazokat a dokumentumokat és képeket, melyek kirajzolták a hazai zsidó közösségek történetét.
A múzeum létrehozásában fontos szerepet játszó tudósokat munka közben, tárgyakkal körülvéve fényképezték le. A kép bal szélén Kohlbach Bertalan rabbi, néprajztudós, előtte az asztalon két alabárdos alakjával és I. Lipót portréjával díszített hanukai mécses, melyet 1912-13-ban vásároltak. Mellette Fabó Bertalan zenetörténész áll, kezében egy szombati függőmécsessel, tőle jobbra Weisz Miksa rabbi kéziratokat tanulmányoz. Mögöttük a közel két méter magas sárgaréz zsinagógai gyertyatartó áll, amelyet Winterberg Gyula udvari tanácsos, a Pesti Chevra Kadisa elnöke ajándékozott a múzeumnak. Az „alapító atyákat" a múzeum elmúlt száz évében számosan követték, nekik köszönhetjük, hogy a tárgyak nem pusztán raktári kupacként, hanem értelmezésre, tanulásra alkalmas forrásokként is használhatóak. Mások mellett itt dolgozott Fürst Aladár, Naményi Ernő, Grünvald Fülöp, Vidor Zsuzsa, Benoschofsky Ilona, Porscht Frigyes, Turán Róbert - és életének egy szakaszában a most Cannes-ban sokszorosan kitüntetett Röhrig Géza is. Elődeinek és közös munkánknak felidézésével is gratulálunk egykori kollégánknak! Toronyi Zsuzsanna Bemutatott műtárgy: Fénykép A vesztes háború, a forradalmak és a numerus clausus törvény által is sújtott hitközségben Lederer Sándor, a Pesti Izraelita Hitközség „valláskulturális reform" nevű programja forradalmi változásokat indított az akkor már hosszú évek óta a politikai és hitközségi csatározásokban kifáradt szervezetben. „Lateiner budapesti zsidók jó zsidók szeretnének lenni, sokáig közömbösek voltak a vallás ügyei iránt, ma erősen érzik, hogy mit jelent a hit boldogsága és szépsége" – nyilatkozta 1925-ben Lederer Sándor, a Pesti Izraelita Hitközség elnöke, aki 1922 óta állt Magyarország legnagyobb hitközségének az élén. A vesztes háború, a forradalmak és a numerus clausus törvény által is sújtott hitközségben Lederer „valláskulturális reform" nevű programja forradalmi változásokat indított az akkor már hosszú évek óta a politikai és hitközségi csatározásokban kifáradt szervezetben. A gazdasági alapok megteremtése mellett az intézmények helyreállítása, új, a huszadik századi igényeknek megfelelő intézmények létesítése és a hitközségi élettől elfordult tömegek bevonása állt programja fókuszában.
„Határozott, nagy koncepciói voltak az újjáalakításra nézve" – értékelte tevékenységét Szabolcsi Miksa, az Egyenlőség főszerkesztője. A hitközségi munkát ügyosztályokra bontva működtette, s ezekbe az ügyosztályokba bevonta a korszak zsidó elitjét is. Megválasztása után levelet küldött szét mindazoknak, akiket munkatársának szeretett volna – a válaszok természetesen fennmaradtak a PIH iratai között, ezekből ismerjük „háttérembereit". Pozitív választ kapott egyebek mellett Arányi Ignác királyi tanácsostól, Bródy Ernő országgyűlési képviselőtől, Dési Ferenc nyugalmazott fővárosi alpolgármestertől, Fellner Leó és Mauthner Dezső gyárosoktól, Vida Jenőtől, a Magyar Általános Kőszénbánya Rt vezérigazgatójától, a Gyáriparosok Országos Szövetsége elnökétől, Wolfner Jószeftől. Weisz Manfréd a jótékonysági ügyosztályba kérte beosztását – hiszen a Csepeli ipari konszernt is megteremtő báró jótékony tevékenysége már korábban is legendás volt. A nagy nevekkel megerősített elnöki munka meghozta az eredményét: ezekben az években építették ki a hitközség örzeti zsinagógáinak sorát (1922: Nagyfuvaros utca, 1923: Páva utcai zsinagóga, 1925: Soroksári zsinagóga, 1926: Garay téri zsinagóga, 1927-1931: Csáky, Bethlen tér, Hősök zsinagógája, Zugló). A szociális és kasrut-intézmények kiépítése is lendületet kapott: ekkor építették fel a maceszgyárat, egy újabb hitközségi mészárszéket, és felújították a kórházat, ami Budapest egyik legkorszerűbb egészségügyi intézményévé vált. A „valláskulturális reform" ezek mellett azt is jelentette, hogy a vallási intézményrendszer mellett a szekularizált pesti zsidóknak olyan kulturális programokat kínált a hitközség, amelyekre korábban kisebb hangsúlyt helyeztek. Tervbe vették a Rumbach Sebestyén utcai zsinagóga revitalizációját, melyhez a zsinagóga udvarán modern „bét hamidrást" terveztek, ahol vallási alapismereteket, „újrakezdő tanfolyamokat", héber olvasást és imakönyv-használatot tanítottak. Előadássorozatokat, közösségi programokat szerveztek a zsidó ifjúságnak, támogatták a zsidó egyetemi hallgatókat, a nőegyleteket és megkezdődött a zsidó múzeum befogadására szolgáló kultúrház felépítése a Dohány utcai zsinagóga melletti telken. |
Categories
All
Archives
September 2023
|